Tuesday, August 18, 2009

mak aku masuk hospital lagi....

08/16/2009-ahad jam 8.30mlm : Mak aku hubungi aku menanyakan persiapan aku bersama keluarga untuk meraikan majlis konvokesyen adik aku di UKM pada 19 haribulan ini. Suara mak aku jelas menunjukkan betapa semangatnya mak aku untuk meraikan majlis adik aku sehingga berkali-kali mengingatkan aku sudah mohon cuti atau belom kerana risau aku tidak membuat persiapan awal. Aku dapat rasakan bahawa mak aku betul-betul sudah sihat, ceria dan tidak sabar menanti untuk melihat depan matanya bahawa adik aku akan menerima sijil ijazahnya. Aku memberi tahu pada mak aku, semua persiapan aku dah siapkan. Dari permohonan cuti, urusan kerja sudah aku tinggalkan memo untuk rakan-rakan kerja aku supaya mereka tidak keliru dan tak tahu tugas apa yang nak dibuat.

08/17/2009-isnin jam 9.00mlm: Elmi adik lelaki aku yang akan kami sambut bersamanya di UKM nanti telah menghubungi aku. Menanyakan aku macam mane persiapan untuk perjalanan ke Bangi esok? Aku memberitahu segala persiapan sudah sedia. Kereta aku dah hantar servis, mak dah beli segala bahan untuk memasak. pakaian sudah dikemas. segala kelengkapan dah tersedia. aku memberi tahu kepada Elmi mungkin kami sekeluarga akan menginap di rumah kawan baik aku iaitu Faizal Sarif di Puchong. Aku memberitahu pada Elmi supaya jangan membeli apa-apa makanan kerana mak akan masak banyak lauk dari JB untuk kita makan bersama. Aku hanya memberi tahu pada adik aku carik sesuatu tempat yang menarik untuk kami semua makan bersama. Elmi mengatakan itu semua tiada masalah.

08/17/2009-isnin jam 11.15mlm: Selepas selesai bekerja tiba-tiba akak aku iaitu Izan menghubungi aku mengatakan mak mengerang kesakitan lagi. Aku memberitahu Izan hantar mak semula ke Hospital. Dengan bergegas aku menghantar rakan-rakan kerja aku ke stor kemudian aku terus pergi ke Hospital. Elmi menhubungi aku mengatakan dia baru mendapat berita dari akak aku Izan. Kemudian akak aku yang sulong iaitu Lina menghubungi aku juga menerima berita yang sama.


08/18/2009-selasa jam 12.00pg: Tiba di hospital bahagian kecemasan mak aku telah dirawat. Doctor Sivakaran yang bertugas di bahagian kecemasan memberi tahu aku bahawa mak aku perlu dirawat segera tetapi katil di hospital tersebut telah penuh. Oleh itu aku terpaksa memikir cara lain. Aku meminta jasa baik dari doktor Siva untuk membantu aku supaya carik hospital mana yang ader kosong. Doktor Siva bersedia untuk bantu aku. Akhirnya ada satu hospital yang ada katil kosong untuk mak aku iaitu hospital di Wisma Maria. Aku merasa lega sekali kerana doktor Siva meyakinkan aku kerana dia cakap disitu ader 2 orang doktor pakar dalam bidang hati dan usus. Itu yang aku carik. Kemudian Elmi SMS aku mengatakan bahawa tak perlu sambut majlis konvokesyennya dan dia mengharap semua adik beradik fokus pada mak aku. Adik aku terpaksa menyambut majlis konvokesyennya tanpa ahli keluarga. Aku sebak membace SMS nya.

08/18/2009-selasa jam 2.00pg: Aku terus membawa mak aku ke hospital di Wisma Maria. Apabila tiba disana mak aku terus dibawa ke wad kecemasan kemudian terus dimasukkan ke dalam wad. Aku menemani mak aku untuk menunggu Doktor yang akan merawat mak aku sebentar lagi. Sejam kemudian Doktor Chin merawat mak aku. Aku serta adik perempuan aku Nisa hanya melihat saja ape yang Doktor Chin buat pada mak aku selama setengah jam. Selepas selasai Doktor chin hendak berjumpa dengan aku sebentar. Mak aku menghidapi penyakit yang masih samar untuk doktor tentukan.Tetapi apa yang dijelaskan risiko untuk doktor memberi keputusan mak aku menghidapi kanser adalah 90%. Doktor Chin membuat surat untuk meminta laporan dari Doktor Hospital Pakar Johor yang sebelom ini merawat mak aku untuk rujukan dia. Selepas selesai Doktor Chin menulis, dia meminta aku pergi semula membawa surat tersebut ke Hospital Pakar Johor untuk menyediakan apa yang diperlukan oleh Doktor Chin.

08/18/2009-selasa jam 3.00pg: Aku bergegas terus ke Hospital Pakar Johor. Tiba disana aku terus memberi surat Doktor Chin kepada Doktor Siva. Doktor Siva menyuruh aku tunggu sebentar untuk dier sediakan ape yang Doktor Chin perlukan. Aku menunggu diluar selama lebih kurang 1 jam. Fikiran aku tak tentu hala. Memikirkan tentang apa yang terjadi pada mak aku dan nasib adik aku yang akan menyambut hari gemilangnya tanpa seorang wakil pun. Seumur hidup mak aku tak pernah menyaksikan dan menyambut hari tuah anaknya menerima sijil seperti itu. Dia betul-betul menharapkan majlis tersebut dapat mengumpulkan semua anak-anaknya untuk memeriahkan majlis adik aku Elmi tetapi harapan tersebut lebur begitu saja. Apa malang nasib keluarga aku sehingga tuhan duga seperti ini. Apabila semua dokumen siap, aku pulang semula ke Hospital di Wisma Maria. Kemudian aku serah semua dokumen tersebut kepada adik aku Nisa dan aku memesan pada dia agar segala dokumen tersebut harus diserahkan kepada Doktor Chin awal pagi esok. Nisa menemani mak aku di wad. Aku memesan kepada Nisa tolong tengok-tengokkan mak, kalau ada apa-apa telepon aku.


08/18/2009-selasa jam 4.30pg: Aku tiba di Embrace Hall tempat tinggal aku, Kerk dan Apek. Aku lihat Apek sudah nyenyak tidur. Kerk pulak masih terkebil-kebil masih belom tidur. Aku ajak Kerk berbual-bual sehingga kami tertidur.

08/18/2009-selasa jam 11pg: Aku baru bangun tidur. Tengok telefon banyak yang misscall aku. Aku telepon balik satu persatu. Hal kerja aku pesan sila telefon Zaidi rakan sekerja aku kerana aku tak masuk kerja untuk uruskan hal mak aku. adik aku SMS suruh ke hospital. Doktor nak jumpa dengan wakil mak aku.

08/18/2009-selasa jam 12tghari: Aku tiba di hospital. Mak aku tengah dihidangkan makanan. Aku berjumpa Doktor Chin yang merawat mak aku. Untuk tanya apa status mak aku. Doktor Chin mengatakan keadaan mak aku selepas ini hanya boleh bergantung pada ubat saja. Memang tak boleh diubati. Doktor Chin memberitahu aku esok Doktor Low akan merawat mak aku juga dan tunggu ulasan dari Doktor Low esok. Aku teman mak aku sampai petang.

08/18/2009-selasa jam 5ptg: Aku pulang ke Embrace. Kerk sedang mengemas. Aku sembang ngan kerk sekejap saje. kemudian aku tertidur sampai lah ke pagi.

08/19/2009-rabu jam 9pg: Aku bangun tidur kemudian aku terus sms kepada Zaidi rakan sekerja aku untuk memberitahu bahawa aku lewat hari ini. Kemudian aku mandi-mandi terus ke hospital. Aku tak sempat berjumpa dengan Doktor Low tetapi Nisa memberitahu pada aku bahawa ulasan Doktor Low lebih kurang seperti Doktor Chin. petang nanti dia akan periksa mak aku lagi.

sambung......

8 comments:

  1. semogoa mak ko cepat sambuh mok.so dpt die jlnkan xtvt seperti biase.lme gak aku tak jmpe mak ko tuh.kim salam kat die kalo ko jmpe.beritahu aku sekeluarga doakan kesihatan die.suruh die kaut semangat lawan sakit tuh.aku yakin kalo ko smue ade bersama die..die bole fight back!!!

    -pastikan doktor tu monitor mak ko selalu
    -pastikan jgn terlalu ramai doktor atau jururawat yg monitor mak ko.bile dh ramai die ckp lain.yg tu ckp lain.

    ReplyDelete
  2. sori pasal mak ko fahmi... aku simpati... aku dgr ko ngan mak ko nk dtg stay umah aku... aku da excited da pk nk masak apa utk korang makan kat umah nnt..

    Tapi, bile aku tanya pejal.. rupanya mak ko sakit.. masuk wad... mungkin takde nasib untuk aku masakkan utk ko n mak ko...

    Aku n Pejal doakan mak ko cepat sembuh ye fahmi... ko selalu la teman kan die. bitau mak ko, jgn pkkan sgt sakit cancer tu... lg mak ko pk kan sgt... lagi cepat sakit tu dtg... Ceriakan mak ko selalu, kalu leh suh elmi tu dtg hospital tunjuk ijazah kat mak ko.. at least sedikit sebanyak dpt mengurangkan sakit die tu...

    Sabar je ye fahmi... byk2 kan doa. Kiteorg kat sini selalu doakan mak ko cepat sembuh... Amin!

    ReplyDelete
  3. byk bersabar mok..
    kitorang doakan moga2 dier cepat sembuh..

    p/s: ko nengok2 mak ko kat hospital tuh jgn nengok nurse jer..

    ReplyDelete
  4. sabar ye.. harap2 dia cepat sembuh seperti sediakala.. insyaAllah..

    ReplyDelete
  5. semoga mak awak cepat sembuh dan tabah.. mak sorg je wei dlm dunia ni..

    ReplyDelete
  6. saya berharap mak awak sembuh cepat.
    awak jgn sedeh2, balek embrace awak bole citer kat saya.
    saya kan pillow talk embrace.

    ReplyDelete