Monday, August 31, 2009

makan+tengok TV+tengok Amber Chia+tido=aktiviti bulan puasa

Bulan puasa memang aktiviti paling slow. Pergi kerja pun tak banyak tugas nak dibuat. Suruh orang buat kerja itu kerja ini pastu melayan Facebook sampai lebam. Memang kerja macam ni tak best langsung. Aku impikan kerja yang betul-betul ada kehidupan. Tapi boleh ke dengan hidup kerja yang betul-betul ada kehidupan. Memang merumitkan kalau pikir balik pasal benda ni. Tapi itulah hakikat yang kita harus tempuhi.

Kalau kita fikir pasal duit, sampai mati pun takkan puas untuk carik duit. Aku memang bertekad untuk taknak jadi hamba duit. Aku nak duit tu jadi hamba-hamba aku. Mungkin orang yang baca penulisan aku ni menganggap orang gila tapi itulah hakikatnya orang sekarang ramai yang mengabdikan diri pada duit. Dari semua aspek semua akan memandang pada duit. Kalau nak nampak bergaya mesti berimejkan barang-barang berjenama baru, orang-orang dan awek-awek akan terpegun dan kagum terhadap si pemakainya. Kalau nak merisik anak dara orang mesti tunjukkan material seperti kereta, pakaian yang bergaya serta karier kerja yang bagus, kalau nak kahwin mesti paling mewah dan meriah, dah kahwin mengidam untuk rumah besar kereta mewah dan lepas tu macam-macam lah.

Semua ini adalah materialisme. Ramai orang kita tak perasan bahawa mereka dah terjerumus dalam kelompok materialistik. Macam-macam hal dan macam-macam ragam. Orang yang berduit tak kira dari hasil yang betul atau tidak mesti akan dipandang mulia. Memang tak salah untuk menjadi kaya. Tapi biarlah dari jalan yang betul.

Aku mulai sedar dengan dunia yang tiada kehidupan menjadikan kehidupan aku sia-sia. Mulai hari ini aku memikirkan bagaimana jalan untuk aku lari dari sistem yang menyebabkan aku hamba pada sistemnya. Aku percaya apa yang aku fikirkan dan ape yang aku lakukan adalah betul.

Aku ada teringat formula mentaliti orang sekarang iaitu "hidup berwang tapi tiada kehidupan, hidup berkehidupan tapi tiada wang". Maksud formula diatas adalah disebabkan oleh kita yang telah menjadi mangsa sistem. Aku sedang mengkaji untuk mendapatkan satu formula "hidup berwang dan berkehidupan". Adakah impian aku ini akan berjaya?

1 comment: